پردیس آیت الله طالقانی(ره) قم

دکتر سیدحشمت الله مرتضوی زاده

 

دانشگاه فرهنگیان

                                                                                         

نام استان:  قم

1ـ مشخصات فردی:

نام و  نام خانوادگی:

                              سید حشمت الله  مرتضوی زاده

نام و نشانی محل کار: قم . دانشگاه فرهنگیان. پردیس آیت الله طالقانی

 

تلفن همراه:

09916086001

مرتبه علمی‌ (‌استاددانشیار استادیارمربی):     استادیار

نوع استخدام در دانشگاه براساس حکم کارگزینی( هیات علمی ، مدرس ، دبیر ، مامور ...):  عضو هیات علمی  دانشگاه فرهنگیان

پست الکترونیکی (E-mail):     Hmortazavi1355@gmail.com

h.mortazavi@cfu.ac.ir                                              

 

برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه روش های تدریس، مدیریت کلاس و اموزش در کلاس های چندپایه در استان های: اصفهان، فارس، خوزستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، چهارمحال بختیاری، مرکزی بندرعباس و قم

 

داوری مقالات در همایش های مختلف که با حمایت دانشگاه فرهنگیان برگزار شده است.

داوری مقالات در چندین مجله علمی – پژوهشی از قبیل: فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلام، مطالعات برنامه درسی، رویکردهای نوین آموزشی و ...

داوری طرح پژوهشی در مدیریت حوزه علمیه قم

عنوان پایان نامه دکتری:

شناسایی نشانگرهای مطلوب عناصر برنامه درسی در کلاس های چندپایه و مقایسه با نشانگرهای موجود در کلاس های چندپایه استان های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد

استادان راهنما:

دکتر محمدرضا نیلی

دکتر احمدرضا نصراصفهانی

استاد مشاور:

دکتر محمد حسنی

 

 

اطلاعات تحصیلی

مدرک تحصیلی

دانشگاه محل تحصیل

شهر

سال اخذ مدرک

رشته تحصیلی

کارشناسی

علامه طباطبایی

تهران

1373

مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

کارشناسی ارشد

علامه طباطبایی

تهران

1379

برنامه ریزی درسی

دکتری

اصفهان

اصفهان

1396

برنامه ریزی درسی

 

 

1 ـ مقالات چاپ شده در مجلات علمی معتبر داخلی یا خارجی:

 

ردیف

عنوان مقاله

مشخصات نشریه

اسامی همکارانبه ترتیب اولویت

 

 

 

نام نشریه

نوع مجله

سال

شماره

 

 

1

 

گزارش موردی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مورد مشکلات درس روش تحقیق.. دوره چهارم. شماره 54 تابستان 94

 

علوم روانشناختی.

فصل نامه علمی- پژوهشی

1394

54

 یاسمن عابدینی

2

قابلیت پیش بینی مؤلفه های اخلاق حرفه ای کارکنان بر اساس استفاده از برنامه های شبکه های ماهوارهای و اینترنت.

اخلاق در علوم و فناوری. گروهی

 

 

علمی پژوهشی

1397

 

3

مصطفی باقریان، یعقوب لهرابی و مهدی جعفری

 

3

 

 

واگاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی . توصیفی در کلاس های چندپایه . پاییز 97 . مجله : پژوهش در برنامه ریزی درسی دانشگاه ازاد واجد خوراسگان

پژوهش در برنامه ریزی درسی

علمی پژوهشی

1397

30

محمدرضا نیلی، احمدرضا نصر اصفهانی و محمد حسنی

4

تاثیرآموزش هم شاگردی بر یادگیری درس ریاضی در کلاس های چندپایه با استفاده از طرح تک ازمودنی  همراه با بررسی کیفی

. مجله علمی پژوهشی پژوهش های روان شناختی.

پژوهش های روانشناختی

علمی پژوهشی

زمستان 97

دوره 21 شماره 2

یاسمن عابدینی

5

واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی (کارورزی)

پژوهش های تربیتی

علمی ترویجی

1396

34

دکتر احمدرضا نصر اصفهانی

6

Teachers’ Lived Experiences about Teaching-Learning Process in Multi-Grade Classes

Journal of Education and Learning

علمی- پژوهشی

2017

; Vol. 6, No. 4; 2017

 

محمدرضا نیلی، احمدرضا نصر اصفهانی و محمد حسنی

7

شناسایی مؤلفه ها و نشانگرهای مطلوبیت فضای آموزشی کلاس های چندپایه ومقایسه وضع موجود کلاس های چندپایه دردو استان برخوردار و غیر برخوردار با مؤلفه ها و نشانگرهای مطلوبیت

مجلۀ پژوهش در

مسائل تعلیم و تربیت

علمی-

پژوهشی

1395

شماره 53

محمدرضا نیلی، احمدرضا نصر اصفهانی و محمد حسنی

9

فناوری آموزشی و بحران های مهم جهانی در آموزش و پرورش

مجله تربیت .

تخصصی

تابستان

1382 .

------------

10

- خانواده و افت تحصیلی

. مجله پیوند

تخصصی

مهر

1392

 

11

حواس پرتی هنگام مطالعه و روش های مقابله با آن

. مجله پیوند

تخصصی

بهمن

1382

 

12

روش های تقویت تمرکز حواس و یادگیری بهتر .

رشد تکنولوژی اموزشی .

تخصصی

شماره های 8 و 9

1384

 

13

چگونه خانواده ای شاد و بانشاط داشته باشیم؟

مجله پیوند

تخصصی

تابستان

1382

 

14

بی نظمی و روشهای مقابله با آن

رشد تکنولوژی اموزشی

تخصصی

 

1384

 

15

شوخی ، شادی و لبخند پیامبر .  .

رشد معلم

تخصصی

مهر

1386

 

16

چگونه مقاله آموزشی تربیتی بنویسیم ؟

رشد تکنولوژی آموزشی

تخصصی

آبان

1386

 

17

مدیریت کلاس درس و روشهای  آن .. نیمه اول و دوم تیر ماه

رشد معلم

تخصصی

تیر

1387

 

18

آموزش تربیت بدنی در کلاس های چندپایه

 

رشد تکنولوژی آموزشی

تخصصی

 

94

 

19

تلفیق در کلاس های چندپایه

رشد آموزش ابتدایی

تخصصی

 

93

 

20

طراحی تکلیف مبتنی بر هوشهای چندگانه آموزشی

رشد تکنولوژی

تخصصی

اسفند

94

 

 

 

 

21

تحلیل تجارب زیسته معلمان در مورد عوامل تأثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی -یادگیری در کلاس­های چندپایه

مطالعات برنامه درسی

علمی پژوهشی

پاییز

1400

دکتر محمد حسنی

22

تاثیر رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری ریاضی دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه

مدیریت بر امور سازمانها

علمی پژوهشی

زمستان

1400

دکتر مهران عزیزی

23

واکاوی چالشهای آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی

پژوهش در آموزش ریاضی

تخصصی

پاییز

1400

سیده فرنازخالقی نژاد دانشجو

24

واکاوی تجارب معلمان تازه­کار از چالش­های تدریس در کلاس­های چندپایه

رویکردهای نوین آموزشی

علمی پژوهشی

خرداد

1401

دکتر محمد حسنی

26

تأثیر آموزش تلفیقی بر یادگیری درس ریاضی دانش­آموزان کلاس­های چندپایه

اندیشه های نوین تربیتی

علمی پژوهشی

پذیرفته شده

1401

دکتر مهران عزیزی

27

مطالعه تطبیقی الگوهای رایج طرح درس در کشورهای منتخب به منظور ارائه الگوی مناسب در ایران

مطالعات آموزشی و آموزشگاهی

علمی پژوهشی

پذیرفته شده

1401

دکتر شیروانی شیری و دکتر سید صاحب موسوی

28

کیفیت آموزش در کلاس های چندپایه نظام دوری از دیدگاه معلمان

پژوهش های آموزش و یادگیری

علمی پژوهشی

خرداد

1402

---------------------

29

واکاوی تجارب معلمان کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی از تدریس درس انشا

نظریه و عمل در برنامه درسی

علمی پژوهشی

تیر ماه

402

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات پذیرفته شده در همایش‌های علمی داخلی و بین‌المللی :

 

ردیف

 

عنوان مقاله

مشخصات همایش

اسامی همکاران

 

 

نام همایش

سطح*

محل برگزاری

سال

 

 

 

1

 

شادی و خانواده . پذیرش در همایش کشوری : شادی و نشاط  دانشگاه مشهد در

شادی و جوانان

ملی

مشهد

1382

-

 

 

 

2

مدیریت کلاس، موانع و راهکارها . پذیرش در همایش کشوری مدیریت فرایند یادگیری اثربخش

مدیریت فرایند یادگیری اثربخش

ملی

قزوین

1386

 

 

 

 

3

اتحاد و انسجام اسلامی از دیدگاه آیات و روایات اسلامی  

اتحاد و انسجام اسلامی

استانی

یاسوج

1386

 

 

 

4

کلاس های چندپایه و نظریه های یادگیری

تربیت معلم

ملی

اصفهان

1392

 

 

 

5

بررسی نحوه آموزش معلمان کلاس های چندپایه در

پساکرونا

همایش منطقه ای

مسایل تربیتی و

آموزشی دانشگاه

فرهنگیان در پساکرونا

منطقه ای

اصفهان

1400

نرگس آزادی

 

 

6

مدیریت مدرسه در دوران پساکرونا؛ فرصت ها و چالش ها

همایش منطقه ای

مسایل تربیتی و

آموزشی دانشگاه

فرهنگیان در پساکرونا

منطقه ای

اصفهان

1400

شیدا نعمتی

عاطفه مقیمی اردکانی

 

 

7

واکاوی چالش ها و فرصت های آموزش مجازی از دیدگاه

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

همایش منطقه ای

مسایل تربیتی و

آموزشی دانشگاه

فرهنگیان در پساکرونا

منطقه ای

اصفهان

1400

فاطمه درجی

زینب خدری

 

 

8

واکاوی آموزش مجازی علوم تجربی دوره ابتدایی در

پساکرونا: دستاوردها و چالش ها

همایش منطقه ای

مسایل تربیتی و

آموزشی دانشگاه

فرهنگیان در پساکرونا

منطقه ای

اصفهان

1400

سوسن شجاعی

 

 

9

نگاهی به برخی روشهای فعال آموزش ریاضی در دوره

ابتدایی

سومین همایش ملی

آموزش ریاضی

ملی

سمنان

1400

زهرا روزپیکر

 

 

10

واکاوی چالش های آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان

دوره ابتدایی

سومین همایش ملی

آموزش ریاضی

ملی

سمنان

1400

سیده فرنازخالقی نژاد

 

 

 

                   
 

 

 

طرح‌های پژوهشی پایان یافته دارای حسن انجام کار از کارفرما:           

ردیف

عنوان طرح

مسئولیت در طرح

سفارش دهنده

نوع طرح

(پردیس /استان ملی)

تاریخ شروع

تاریخ خاتمه

انفرادی

گروهی

مجری

همکار اصلی

سایر همکاران

 

 

1

بررسی علل موفقیت و افت تحصیلی دانش آموزان شاهد مقاطع راهنمایی و متوسطه استان کهگیلویه وبویراحمد

 

 

مجری

 

بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

 

 

استانی

 

 

1381

 

 

1382

 

 

2

5- مطالعه و بررسی موانع و مشکلات پژوهش در مدارس سما از دیدگاه معلمان و مدیران در سال تحصیلی 1395

 

 

همکار اول

آموزشکده سما

 

 

استانی

 

 

1395

 

 

1395

 

 

 

3

تحلیل کیفی مشکلات ارزشیابی کیفی- توصیفی در کلاس های چندپایه استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی1392

 

 

مجری

اموزش و پرورش استان

استانی

1391

1392

 

 

4

مقایسه ارزشیابی عملکرد معلمان رسمی با معلمان نهضتی و معلمان حق التدریس مقطع ابتدایی . استان کهگیلویه وبویراحمد

 

 

مجری

اموزش و پرورش استان

استانی

1381

1382

5

مطالعه و بررسی تاثیر راهبرد کلاس معکوس و آموزش تلفیقی بر یادگیری دانش­آموزان کلاس­های چندپایه

مجری  با همکاری دکتر مهران عزیزی

دانشگاه فرهنگیان

استانی

1399

1400

6

واکاوی موانع هدایت تحصیلی و توازن بین رشته ی در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 1400-1399

 

مجری

دانشگاه فرهنگیان استان ک و ب

استانی

1400

1401

7

توصیف و تحلیل تجارب معلمان کلاس های چندپایه از اجرای نظام دوری»

مجری

دانشگاه فرهنگیان استان قم

استانی

1400

1401

8

واکاوی ادارکات و تجارب زیسته معلمان کلاس های چندپایه از تعامل با راهبران آموزشی و تربیتی

مجری

اموزش و پرورش استان قم

استانی

1401

1401

                   
 

 

راهنمایی رساله/ پایان نامه

ردیف

عنوان

 

استادراهنما / مشاور

نام دانشجو

دانشگاه

سال

1

طراحی و تبیین الگوی نیازهای آموزشی زنان ساکن مناطق کمتر برخوردار  شهر شیراز  با توجه به مدل نیازهای بنیادی انسان مکس نیف سال 1398

راهنما

حسین صفرزاده

پیام نور

1398

2

 

بررسی اثر سبک های هویت بر سبک های دلبستگی در دختران دبیرستانی بدون سرپرست شهر بهبهان

راهنما

فریبا زاده ابراهیمی

پیام نور

1398

3

بررسی تاثیر نقشه مفهومی بر تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی و مهارت های ارتباطی در کلاس های چند پایه و تک پایه مقاطع ابتدایی شهر یاسوج

راهنما

مهسا باقری

پیام نور

1399

4

تاثیر کلاس معکوس بر توسعه مهارت های تفکر انتقادی و یادگیری خودتنظیم دانش آموزان مقطع ابتدایی

مشاور

آزیتا محمدی

پیام نور

1399

5

رابطه شیوه های فرزند پروری والدین با بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهریاسوج

مشاور

فاطمه مهرگان

پیام نور

1399

6

بررسی تأثیر آموزش رویکرد تلفیقی برنامه درسی بر میزان

خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چند پایه و تک پایه شهر یاسوج

راهنما

طیبه الوندی

پیام نور

1400

7

تاثیر کرونا فوبیا و اضطراب مرگ بر حساسیت اخلاقی و کیفیت زندگی در پرستاران بیمارستان امام علی )ع( اندیمشک

مشاور

فاطمه جهانشاه

پیام نور

1400

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تألیف کتاب:

ردیف

عنوان کتاب

نوبت چاپ

تاریخ آخرین چاپ

محل نشر

ناشر

1

 

اصول و روش های تدریس

 

ویرایش پنجم  چاپ مکرر دهم

1397

تهران

آییژ

2

 

روانشناسی تمرکز با تاکید برشیوه های صحیح مطالعه و یادگیری .

اول

1400

تهران

آییژ

3

 

راهنمای تدریس در کلاس های چندپایه.

چاپ پنجم

1391

تهران

عابد

4

 

مدیریت و برنامه ریزی در کلاس های چندپایه.

ویرایش سوم چاپ هفتم

1398

تهران

کورش چاپ

5

کتاب روش های درس خواندن  و برنامه ریزی در دبیرستان و کنکور (‌گروهی

اول

1382

تهران

نشر آزمون

6

شوق معلمی (تجربه ها و خاطرات حرفه ای)

اول

1400

تهران

آییژ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دبیری همایش­های علمی و مشارکت در کمیته­های علمی ـ اجرائی همایش­های علمی داخلی و بین­المللی

ردیف

عــنوان فعالیت

نام همایش/نام کمیته

سطح

 

تاریخ

امتیاز

استان

کشور

1

 

 

دبیر علمی  همایش

 

 

جشنواره کشوری تجربیات آموزشی تربیتی معلمان و اساتید در آموزش کلاس های چندپایه

کشوری

1397

 

 

2

 

 

 

عضو ستاد

ستاد برگزاری مراسم هفته پژوهش

استانی

1397

 

 

 

 

 

9- جوائز دریافت شده از جشنواره‌ها یا سایر مراجع معتبر

ردیف

مرجع اعطای جایزه

عنوان دستاورد منجر به جایزه

نوع جایزه

سال دریافت جایزه

رتبه

 

 

داخلی

بین‌المللی

 

 

 

1

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزرت آموزش و پرورش

کتاب برگزیده مدیریت و برنامه ریزی کلاس های چندپایه

کشوری

1397

اول

 

 

2

سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان

کتاب برتر مدیریت و برنامه ریزی کلاس های چندپایه

کشوری

1397

اول

 

 

3

مدرس نمونه کشوری

تشویق با امضای وزیر محترم آموزش و پرورش وقت

کشوری

1396

نمونه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی­های آزاداندیشی، نقد و نظریه­پردازی با تایید مرجع ذی­صلاح

 

ردیف

عنوان فعالیت

نوع فعالیت

نوع همکاری

مرجع تأیید کننده

نام متقاضی و همکاران

به ترتیب اولویت ثبت شده

کرسی

 آزاد اندیشی

کرسی نقد

کرسی

نظریه پردازی

طراحی

مشارکت

1

کلاس های چندپایه، فرصت ها و چالش ها

 

þ

 

þ

 

دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پرازی و نقد و مناظره تاریخ 4/6/99  شماره 600/6891/50000/ د

سید حشمت الله مرتضوی زاده

2

تحلیل عوامل تاثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی یادگیری در کلاس های چندپایه

 

þ

 

þ

 

دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پرازی و نقد و مناظره

11/ 10/ 1400

100/ 9842/ 50000/ د

سید حشمت الله مرتضوی زاده

3

تأثیر آموزش تلفیقی بر یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی "

 

þ

 

þ

 

دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پرازی و نقد و مناظره

630/ 9094/ 50000/ د

12/ 6/ 1401

سید حشمت الله مرتضوی زاده