پردیس آیت الله طالقانی(ره) قم

برگزاری نشست علمی فرهنگی با موضوع «مأموریت دانشگاه فرهنگیان در بیانیه گام دوم» با سخنرانی اندیشمند فرزانه آیت الله سیدمهدی میرباقری

نشست علمی فرهنگی با موضوع «مأموریت دانشگاه فرهنگیان در بیانیه گام دوم» با سخنرانی آیت الله سیدمهدی میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی) و حضور اساتید و دانشجومعلمان، روز شنبه مورخ 14 مرداد 1402 در دانشگاه فرهنگیان استان قم (پردیس آیت الله طالقانی(ره)) برگزار شد.

در این نشست آیت الله میرباقری در ابتدای سخنان خود به تشریح اهداف تمدن مدرن پرداخته و بیان کردند: «آموزش مدرن در پی تربیت انسان در تراز تمدن مدرن غربی است و تمدن غرب با محصولات صنعتی خود به دنبال تحقیر، فریب و استحاله جامعۀ جهانی بوده است. هژمونی تمدن غرب به دنبال تحقیر جامعه جهانی بوده بخصوص از طریق توریسم فرهنگی و تأسیس دانشگاه­های مدرن که با جذب نخبگان سایر جوامع آنها را در مقابل خود خاضع کرده­ اند و این نخبگان نیز طبق همان الگوهای آموزش دیده در پی پایه ریزی تمدن جدید و استحاله جوامع خود بوده اند. آموزش رسمیِ مدرن به دنبال آموزش یکسان در همه جوامع است.

وی سپس، اساس تحول یک جامعه را تحول در بافت انسانی آن جامعه دانست. «یک جامعه با انتقال فناوری و تکنولوژی به تمدن نمی رسد. اگر اخلاق یک جامعه متناسب با گسترش تکنولوژی رشد پیدا نکند، جامعه به توسعه یافتگی نمی رسد. جامعه ای توسعه یافته است که در آن انسان ها و روابط انسانی آن متناسب با تکنولوژی رشد یابد؛ بنابراین هدف اول جوامع غربی تغییر بافت انسانی بوده و یکی از نهادهای مهمی که در این زمینه از آن استفاده کرده اند، نهاد تعلیم و تربیت رسمی بوده است. از مدارس گرفته تا دانشگاه ها و آموزش عالی».

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به نقش انقلاب اسلامی و مقابله با تمدن غرب پرداختند: «انقلاب اسلامی در مقابل رویای تمدن غرب و خلق آرمان شهرهای مدرن به دنبال تحقق رویای عصر ظهور بوده است. این انقلاب در گام نخست یک قدرت نرم در جهان ایجاد کرد و دو قطبی سرمایه داری و مارکسیستی با شعار عدالت و آزادی را به یک جهان سه قطبی تبدیل کرد. ماکسیسم که هم اکنون به حاشیه رفته و چالش لیبرال دموکراسی نیز جدی است و در این چالش نیز اندیشه های انقلاب اسلامی تا عمق استراتژیک آن پیشروی کرده است. گفتمان انقلاب اسلامی در گام نخست به یک گفتمان مهم تبدیل شده که طرفداران بسیار جدی در جهان پیدا کرده است. این نظام اجتماعی اکنون در مسیر ساختن دولت، جامعه اسلامی، جامعه پردازی و انسان­ سازی قرار دارد.

ایشان در بخش پایانی بیانات خود به تشریح وظیفه نهاد آموزش رسمی پرداختند: «نهاد آموزش رسمی در گام نخست باید یک تصویر و رویای روشنی برای نسل جدید بسازد. انسانی که می خواهد در تراز تمدن اسلامی حرکت کند باید فرهنگ خاص، اخلاق خاص، علوم خاص را در اختیار داشته باشد و اولین مأموریت آموزشی رسمی چگونگی ایستادگی در برابر این تحقیرشدگی است. در قدم بعد جلوگیری از تحقیر شدگی در برابر علوم غربی است. تحقیرشدگی در مقابل شعارهای آزادی، عدالت و رفاه و ... . تحقیر شدگی سطوح و لایه های مختلفی دارد. یکی از آن ها حوزه توریسم فرهنگی و گردشگری است که بسیاری از نخبگان که جاذبه های غرب را از نزدیک می بینند، این تحقیر شدگی را دارند و به ستایش رفاه و شعارهای غربی می پردازند. هم اکنون بسیاری از دانش آموزان نخبه مدارس برای مهاجرت تصمیم گرفته اند. یعنی رویای خود را در آنجا می بینند و اگر ما نتوانیم این رویا را بشکنیم نمی توانیم از آن ها یک انسان در تراز انقلاب اسلامی بسازیم. نهاد تعلیم و تربیت رسمی باید یک انسان مجاهد برای ساخت یک جامعه تربیت کند. باید انسانی بسازیم که در تراز تمدن اسلامی باشند و مأموریت این مرحله از تمدن سازی که ساخت دولت و جامعه دینی است را به دوش کشد. باید نسلی ساخت که در چالش با تمدن غرب دچار این تحقیرشدگی و خودباختگی نباشد. انسان در تراز عصر ظهور انسانی است که دستگاه محاسباتی اش با دستگاه مدرن متفاوت است. مأموریت دانشگاه فرهنگیان بایداین باشد که چگونه استاد و معلم در تراز انقلاب اسلامی را در مرحله ساخت جامعه اسلامی تربیت کند و آن ها سازندۀ  نسلی باشند که در برابر تمدن غرب احساس عزت کند».